انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند درباره رعایت حقوق کارگران خانگی که سبب دل گرمى بیشتر آنهابرای کار می‌شود| پاکیزگی یا اعمال شاقه؟ آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟
سرخط خبرها

تحصیل طولانی‌تر، عمر بیشتر!

  • کد خبر: ۲۱۹۴۲۶
  • ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴
تحصیل طولانی‌تر، عمر بیشتر!
تجزیه‌و‌تحلیل دانشمندان نشان می‌دهد که ادامه تحصیل به‌اندازه دو سال ممکن است فرایند پیری را ۲ تا ۳درصد کُندتر کند.

به گزارش شهرآرانیوز، دانشمندان، براساس تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مربوط به ۳۱۰۱ نفر از سه نسل مختلف، مدعی شده‌اند که تحصیل طولانی‌تر، نه‌تنها باعث آموزش بهتر می‌شود، بلکه همچنین با افزایش طول عمر پیوند دارد و ممکن است موجب کاهش فرسودگی سلول‌های بدن شود.

به‌طورکلی، این تحقیق جدید نشان می‌دهد که، اگر زمان بیشتری را در مدرسه یا به‌طورکلی درحال تحصیل سپری کرده باشیم، بدن ما احتمالاً، از نظر سلولی، آرام‌تر پیر می‌شود.

دنیل بلسکی، اپیدمیولوژیست «دانشگاه کلمبیا»، توضیح می‌دهد: «مدت‌هاست که می‌دانیم افراد با سطح تحصیلات بالاتر زندگی طولانی‌تری دارند، اما در مورد نحوه وقوع این اتفاق و اینکه آیا سایر تلاش‌های مربوط به ارتقای سطح تحصیلی به افزایش طول عمر کمک می‌کنند یا خیر چالش‌های زیادی وجود دارد.»

تجزیه‌و‌تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ادامه تحصیل به‌اندازه دو سال می‌تواند ۲ تا ۳درصد پیری را کُندتر کند. برای انجام این تحقیق، از داده‌های یک پروژه تحقیقاتی استفاده شده است که در آن گروه بزرگی از ساکنان یک شهر و اکنون برخی از فرزندان و نوه‌های آن‌ها از سال ۱۹۴۸ به بعد بررسی شده‌اند.

دانشمندان از داده‌های به‌دست‌آمده در کنار الگوریتم Epigenetic clock استفاده کردند که برای اندازه‌گیری سن بیولوژیکی از طریق نشانگرهای DNA طراحی شده است؛ سپس با بررسی ارجاعات متقابل بین خواهر و برادرها و بین کودکان و والدینِ آن‌ها توانستند تا حدودی تأثیرات تحصیل را مشخص کنند.

آن‌ها سپس از رویکردی با نام «پویایی آموزشی» استفاده کردند که از طریق آن می‌توان میزان تحصیلات یک فرد در مقایسه با والدین خود و در مقایسه با خواهران و برادرانش را مشخص کرد.

گلوریا گراف، دیگر اپیدمیولوژیست «دانشگاه کلمبیا»، توضیح می‌دهد: «ما متوجه شدیم که روند صعودی در پویایی آموزشی هم با کاهش سرعت پیری و هم با کاهش خطر مرگ مرتبط است.»

البته دلیل این اتفاق هنوز توسط دانشمندان مشخص نشده و در این مطالعه نیز مورد توجه نبوده است. محققان در واقع تنها پیوند بین این دو مقوله را کشف کرده‌اند.

مطمئناً به‌عنوان یکی از دلایل می‌توان گفت که تحصیلات عالی معمولاً منجر به شغل و درآمد بهتر می‌شود و این امر توانایی پرداخت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و به‌طور کلی دسترسی به سبک زندگی سالم‌تر را برای انسان‌ها فراهم می‌کند.

نتایج پژوهش حاضر در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->